W referacie prelegentki zaproponowały podejście do realizacji wskazanych zagadnień w oparciu o idee konstruktywistyczne, w szczególności wykorzystując specjalnie opracowane modele konkretne. Przybliżyły istotę algebraicznego podejścia do nauczania liczb ujemnych odwołując się do wypracowanych serii lekcji na ten temat oraz przedstawiły analogiczny sposób nauczania wyrażeń algebraicznych. Zaprezentowały również wstępne wyniki badań na temat skuteczności opracowanych koncepcji lekcji przeprowadzonych w Polsce i Słowacji. Zarówno modele konkretne, jak i koncepcja nauczania liczb ujemnych i wyrażeń algebraicznych oraz jej weryfikacja zostały przygotowane, przeprowadzone i opracowane w ramach międzynarodowego projektu AMMA (Algebraic Approach Towards Shaping ,,Minus” in School Mathematics).
Podczas warsztatów uczestnicy spojrzeli oczami uczniów na liczby ujemne i wyrażenia algebraiczne na podstawie zabawy – gry z wykorzystaniem specjalnie zaprojektowanych żetonów. Odkrywali – jak uczniowie liczby ujemne, działania dodawania i odejmowania na nich – a następnie analogicznie odkrywali wyrażenia algebraiczne oraz działania ich dodawania i odejmowania. Warsztaty bazowały na pomyśle scenariuszy lekcji przygotowanych w ramach międzynarodowego projektu AMMA (Algebraic Approach Towards Shaping ,,Minus” in School Mathematics, Erasmus+).
Projekt AMMA (Algebraický prístup k zavádzaniu „mínus“ do školskej matematiky) – Erasmus+
ERASMUS+ Spolupráca s Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Artykuł