Publications

Mirosława Sajka, Piotr Błaszczyk & Lidia Zaręba: „Algebraic Approach Towards Shaping „Minus” in School Mathematics – AMMA project”, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia, 14(2022), pp. 189-193.

Referat Mirosławy Sajki i Lidii Zaręby pt. O koncepcji nauczania liczb ujemnych i wyrażeń algebraicznych z zastosowaniem modeli konkretnych podczas XXXI Szkoły Dydaktyki Matematyki pt. Szukaj – Doświadczaj – Myśl: O tym jak prowokować myślenie matematyczne, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki UMCS, 14.09.2023.

W referacie prelegentki zaproponowały podejście do realizacji wskazanych zagadnień w oparciu o idee konstruktywistyczne, w szczególności wykorzystując specjalnie opracowane modele konkretne. Przybliżyły istotę algebraicznego podejścia do nauczania liczb ujemnych odwołując się do wypracowanych serii lekcji na ten temat oraz przedstawiły analogiczny sposób nauczania wyrażeń algebraicznych. Zaprezentowały również wstępne wyniki badań na temat skuteczności opracowanych koncepcji lekcji przeprowadzonych w Polsce i Słowacji. Zarówno modele konkretne, jak i koncepcja nauczania liczb ujemnych i wyrażeń algebraicznych oraz jej weryfikacja zostały przygotowane, przeprowadzone i opracowane w ramach międzynarodowego projektu AMMA (Algebraic Approach Towards Shaping ,,Minus” in School Mathematics). 

Warsztaty Mirosławy Sajki i Lidii Zaręby pt. Żetony w nauczaniu liczb ujemnych i wyrażeń algebraicznych (AMMA – Erasmus+ Small Scale Partnership)  podczas XXXI Szkoły Dydaktyki Matematyki pt. Szukaj – Doświadczaj – Myśl: O tym jak prowokować myślenie matematyczne, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki UMCS, 14.09.2023.

Podczas warsztatów uczestnicy spojrzeli oczami uczniów na liczby ujemne i wyrażenia algebraiczne na podstawie zabawy – gry z wykorzystaniem specjalnie zaprojektowanych żetonów. Odkrywali – jak uczniowie liczby ujemne, działania dodawania i odejmowania na nich – a następnie analogicznie odkrywali wyrażenia algebraiczne oraz działania ich dodawania i odejmowania. Warsztaty bazowały na pomyśle scenariuszy lekcji przygotowanych w ramach międzynarodowego projektu AMMA (Algebraic Approach Towards Shaping ,,Minus” in School Mathematics, Erasmus+).

Projekt AMMA (Algebraický prístup k zavádzaniu „mínus“ do školskej matematiky) – Erasmus+

ERASMUS+ Spolupráca s Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie pokračuje aj v roku 2023

Základné informácie o projekte Algebraic Approach Towards Shaping Minus in School Mathematics KA210-SCH

ERASMUS+ Spolupráca s Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

 

Artykuł